daLam hati Ada tamaN

ethniC relatioN with Mr. Ahmad Ibrahim


Ucapan Hari Jadian - Jika diantara teman-teman ada yang sedang merayakan hari jadian, maka melalui tulisan ini aku ingin berbagi beberapa kata ucapan hari jadian kepada kamu. Tentu bagi kamu yang ingin merangkai kata-kata ucapan hari jadian yang lebih baik, maka tentu perlu contoh-contoh yang wajib ditiru, agar saat mengarang kata-kata tersebut kamu dapat menciptakannya sesempurna mungkin.

Nah... agar teman-teman lebih kreatif dalam membuat ucapan selamat hari jadian tersebut, maka berikut ini ada beberapa contoh ucapan hari jadian yang bisa teman contoh, semoga dengan kehadiran tulisan ini dapat membantu dan kiranya dapat membawa manfaat kepada teman-teman semuanya.

- Makasih ya kamu sudah mengisi hariku dan melukiskan warna indah di hatiku selama satu tahun ini. Semoga warna cinta yang ada akan semakin indah sejalan dengan waktu. Happy anniversary sweety, i love you....

- Pada tanggal ini, kira-kira setahun yang lalu, pada hari itu lah aku merasa hidupku semakin indah karena kamu bersedia menjadi bagian belahan jiwa ku. Makasih ya say... Kamu telah menyinari hatiku ini dengan pelangi cintamu...

- Say.... aku merasa kembali kemasa disaat aku beranikan diri menjadikanmu belahan jiwaku.. Aku ingat disaat engkau terima cintaku.. Aku tak kuat menahan rasa bahagia, ternyata hubungan kita sudah setahun.. Say moga hubungan kita ini langgeng selamanya ya... I love You.....

Dalam tulisan ini masih sedikit koleksi ucapan hari jadian yang bisa saya tuliskan, nah... kalau ada diantara teman-teman yang berkenan untuk menambahkannya, maka kamu juga bisa berkontribusi untuk menambahkan melalui kolom komentar yang ada dibawah tulisan ini. Salam...


source: karadolnet

Lebih Menarik Disini



Salam Guys. Malam tadi, ada terbaca kat blog Irine Nadia Marcello, tentang "10 tanda dia jodoh kita". Menarik jugak artikel yang Irine ambil dari I Luv Islam tu. So, ape kate aku share kat korang benda ni...


Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :
1. Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.
2. Senang Bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.
3. Terima Kita Seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.
4. Sentiasa Jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.
5. Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.
6. Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?
7. Memahami Diri Kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.
8. Tampilkan Kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.
9. Kata Hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.
10. Solat Istikharah dan Tawakkal
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.
-Artikel iluvislam.com

Berikut disenaraikan beberapa ucapan hari lahir / hari jadi yang sesuai ditujukan kepada rakan-rakan anda. Semoga dengan ucapan hari lahir ini akan dapat mengeratkan lagi hubungan persahabatan antara anda dan rakan-rakan anda. Masuk ke dalam  Link Di bawah untuk melihat ucapan hari lahir paling istemewa:







Malaysia Foreign Policy
Malaysia has established diplomatic relations with more than 150 countries and manages its foreign affairs through the ministry of foreign affairs (Wisma Putra). WP manages the foreign policy process and carries out foreign policy decisions. It is not by itself acted out a foreign policy. It may initiate a foreign policy decision but final say rests with the PM and his cabinet.
Foreign policy decision is made, has to pass through several levels of decision making within the government machinery. Once the report reaches the PM, and the cabinet has had a chance to work at it, only then a foreign policy decision can be made PM too does not decide on foreign policy issues alone. He also considers recommendation and opinion from others. Why does a country need a foreign policy? No one country can survive alone and in isolation nowadays. We therefore undertake foreign relations in order to get a reciprocal action from another country or groups of countries for now or sometimes in a future.
Yet statements have been made that we discriminate against certain countries and we discard old friends. In the case of the foreign policy decision, the situation is similar in the purchase of insurance policies- like insurance policies are many, the choice are great and so are the risks. The prime consideration for a successful foreign policy is the need to adopt a foreign policy that can ensure they continue prosperity and stability of our country.
The safeguarding of our national security requires a foreign policy that takes cognizance of external and domestic factors. The 2 must be mutually supportive of one another. No foreign policy decision can be taken in a vacuum. Malaysia chose to priorities the extent of its foreign relations into the following categories by geography and by the grouping of countries.

Survey objective
In this survey, we would like to find out few things listed below:
a. How far does student in UMP understand Malaysia Foreign Policy
b. How far does student in UMP updated with the change of Malaysia Foreign Policy




Survey questions
1. Did you ever heard about Malaysia Foreign Policy ?
Answer: yes or no

2. When does Malaysia Foreign Policy established ?
Answer: 1957 or 1975 or 1969 ot 1996

3. Does Malaysia having any diplomatic with South Africa ?
Answer: yes or no

4. Which options below you think the best from Malaysia Foreign Policy helps unite Malaysia citizen?
- go visit overseas together
- share the same ideology (Example boycotting Israel country)

5. Did you think this policy will affect the ethnic relation in our country ?
Answer: yes or no
Replies Analysis

Notice that, in the end for the survey, we are only manage to get 23 volunteer students to answer our questionnaire.


Data Analysis
From question 1, it was very obvious showing that most of the students do knows the exist of Malaysia Foreign Policy. However, question 2 indicates that all students knows the answer the correct answer. Guess most of them do go and notice about Malaysia Foreign Policy, maybe some of them already know or google it at the same time. This same goes to question 3, where more than 75% students answer it correctly! However for critical thinking question 4, indicates that 30/700 percent of student thinks that visit each other country helps unite our country as they learn from other country and bring back to Malaysia.

KUALA LUMPUR - Rakyat Malaysia dari mana-mana kaum yang mempersoal atau memper-tikaikan Perkara 153 dalam Perlembagaan negara yang mengiktiraf kedudukan dan hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera adalah buta sejarah dan tidak memahami Perlembagaan.
Tokoh sejarah, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim (gambar) berkata, kedudukan orang Melayu sudah ditetapkan pada zaman dahulu iaitu ketika zaman penjajahan British lagi.
"Bila British sampai ke Tanah Melayu, mereka

dapati terdapat beberapa tempat di Semenanjung sudah mempunyai kerajaan dan mereka meng iktiraf kerajaan tersebut.
"Kerajaan itu ada ramai rakyat (orang Melayu) dan bagi British, rakyat kepada raja itu mem punyai hak khusus, orang lain yang datang dan menetap di Tanah Melayu bukan rakyat raja. Oleh demikian mereka tidak dapat menikmati hak yang ada pada orang Melayu," katanya di sini semalam.
Beliau berkata, orang bukan Melayu di Se-

menanjung pada ketika itu bukanlah warga ne gara ataupun rakyat raja dan mereka hanya berpeluang untuk memohon kewarganegaraan apabila Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan pada 1 Februari 1948.
"Apabila British mula merancang penubuhan Persekutuan Tanah Melayu sebagai sebuah ne gara bangsa, apa yang sudah wujud disambung, menjelang tahun 1957, Perlembagaan Perseku tuan digubal dan dimasukkan perkara-perkara yang sudah wujud," katanya. - Bernama




The above passage is contained in the articles of 153 the constitution of Malaysia. This article was viewed her and not in favor of any race. This is because non-natives can not dispute the special rights of natives because the non-natives have been getting citizenship. As well as the natives can not dispute the right of citizenship for non-indigenous because natives have a  special privileges.This is seen as a win-win situation between the natives and immigrants. Otherwise, this article to guarantee economic stability of the indigenous people as seen slightly behind in the economic field.



The above picture shows a sample is received by the special rights of native. The native receive 7% discount for the house purchase.



time 4 love

risaLah

Loading...

About this blog

Pengikut

linker